Datsun 240Z
Vetern Aut s Motor 2006.05.05. 14:19
Mister K s a Datsun Z
Automotive Hall of Fame - Az Autzs Halhatatlanjainak Csarnoka. Ez a neve annak a hfehrre festett, modern templomhoz hasonlatos pletnek Dearbornban, a Ford fhadiszllstl nhny percnyi auttra, amelynek falain az autzs trtnetnek legnagyobb szemlyisgeirl kszlt arcmsok lthatk.
A halhatatlanokk vlasztottak alig tbb mint ktszz bejegyzst tartalmaz listjn csupn ngy japn nv szerepel. Tojoda Eidzsi s Honda Szoicsiro neve nmagrt beszl, aztn ott van a modern autgyrtst megreforml Tagucsi Genicsi, akinek minsg-ellenrzsi mdszert az egsz vilgon hasznljk. A legutbbi japn nevet 1998-ban jegyeztk be, gy hangzik: Katajama Jutaka.
Katajama szan - aki mg ma is j egszsgnek rvend - 1960-tl kezdett auttrtnelmet rni, amikor a hatalmas, fecskefark Cadillacek hazjban pici, furcsa megjelens autk forgalmazst indtotta be, amelyek htrcsn ismeretlen mrkanv dszelgett: Datsun.
Katajamnl jobb igazgatt ki sem nevezhettek volna az amerikai lenyvllalat lre. Mr. K - ahogyan az amerikaiak emlegettk - meglehetsen atipikus japn. A tehets, - Japnban igen ritka - keresztny csaldbl szrmaz fiatalember imdta az autkat. Ezt a vonzalmt nagyobbrszt ausztrl rali versenyeken prblta kilni, de gy tnik, nem sikerlt maradktalanul, mert a legendk szerint brhov ment, mindig megbntettk gyorshajtsrt. Nemcsak a gyors autkrt, hanem az amerikai kultrrt is rajongott, s j helyn gy rezte magt, mint hal a vzben.

A hatvanas vek Amerikja nemcsak a hatalmas cirklk hazja volt, hanem az olcs sportkocsik is. Katajama ltta, hogy az MGB-k s Triumphk, no meg a Ford Mustang micsoda npszersgnek rvend, s a hatvanas vek kzepn elkezdte a tokii kzpont megdolgozst sportkocsi gyben. Azt grte, ha a kocsi elg olcs s elg gyors lesz, akkor havonta ktezret is el tud majd adni belle.
Vgl az 1969-es Tokii Autszalonon jelent meg a Fairlady Z nvre keresztelt jrm, amelynek, elnevezse ellenre, semmi kze nem volt a korbbi Fairlady Roadsterhez. Orra hossz volt, mint a Jaguar E-Type-nak, htulja viszont az 1967-es Mustang Fastbackre hasonltott. Mgsem fitymlta senki msolatknt, mert vonalvezetse olyan lenygzen knnyed, olyan harmonikus s annyira arnyos volt, hogy az egsz auts vilgnak elllt a llegzete.
Nem is csoda, hogy vtizedekig keringett egy legenda, amely szerint a csodaszp BMW 507-es roadster formatervezje, a nmet szrmazs Albrecht Graf Goertz vetette paprra a kocsi vonalait, aki a coca-cols veget s a Studebaker Avantit megforml sztrtervez, Raymond Loewy tantvnya volt.
gy tnik, a ggs eurpai s a finnys amerikai f okosok nem akartk elhinni, hogy japn tervez is tud vilgsznvonal formt rajzolni. Csakhogy Goertz - sajt maga ltal is terjesztett - trtnetbl az igazsg mindssze annyi, hogy a nmet szakember 1963-tl 1964-ig tancsadknt dolgozott a Nissan tokii irodjban, ahol kt autn, a Silvia 1600 Sports Coupn s a Yamaha motoros A550X tanulmnyon dolgozott.

vekkel ksbb a Nissan jogi osztlya udvarias levllel tett pontot a dolog vgre, amelyben tudattk Goertzcel, hogy a 240Z dizjnja a hzi formatervez csoport munkja, amelynek tagjai azonban - gy a levl - "sokat tanultak ntl, s bizonyra befolysolta ket az n, Nissannl vgzett munkja." Ezt a kis mellkvgnyt legelegnsabban az emltett, hzon belli formatervez csapat vezetjnek nevvel lehet lezrni, t Macuo Josihiknak hvtk. |
A Tokii Szalon utn, 1969. oktber 22-n megrkezett az els szlltmny 240Z az Egyeslt llamokba. Illetve Fairlady Z. Katajama ugyanis hiba prblta meggyzni feletteseit, hogy az amerikaiak rhg grcst fognak kapni, ha a sportkocsit Fairladynek (csinos hlgy) nevezik, Toki hajthatatlan maradt. Ezrt Mister K, lltlag, az sszes autrl levetette a gyri feliratot, s helybe a biztonsgi okbl j elre elksztett 240Z-emblmt rakatta. Ekkor pedig beindult az rlet.
A 3526 dollros autbl a tervezett ktezer helyett tezer fogyott havonta, a hatezres, maximlis termelsbl csak ezer maradt Japnban, illetve kerlt ms orszgba. A nmetek pldul csak 1973-ban kaptak 303-at, pedig addigra mr hromszzezernl tartott a termels. Az Egyeslt llamokban 1970-ben a kereslet gy megntt, hogy kzel tszz dollr felrral, ngyezerrt lehetett egyves hasznlt 240Z-t kapni. Nlunk pedig az elz rendszer agitproposai nem is sejtettk, mekkora ziccert hagytak ki, amikor a Trabantrt sorban llkat nem informltk arrl, hogy odat is vrni kell m...

Az olcssg egyik titka az volt, hogy ahol lehetett, meglv fdarabokat hasznltak. A MacPherson-rendszer els felfggesztst a Datsun Laurel limuzinbl vettk t, a soros, hathengeres motor a Prince Motorstl, a Nissannal rviddel eltte fuzionlt autgyrtl szrmazott. rdekes rszlet, hogy a belfldi piacra kszlt (s ott az eredeti terveknek megfelelen Fairlady Z 432-nek nevezett) vltozat motorja - amely szintn a Prince Motorstl szrmazott - csak ktliteres hengerrtartalm volt, viszont dupla vezrmtengelyes.
A vilgpiacra kszl, 2,4 literes, egy vezrtengelyes motorral azonos (bizonyos forrsok szerint nagyobb) teljestmnyt adott le (130 LE), forgatnyomatka viszont 30 newtonmterrel (170 Nm) elmaradt az exportmotortl. Egybknt a cscsteljestmny jval nagyobb is lehetett volna, de a szigor amerikai krnyezetvdelmi elrsok miatt knytelenek voltak hsz lert felldozni az eredeti teljestmnybl.
A korabeli tesztekben dicsrtk a Lotus Elanhoz hasonl, ketts keresztlengkaros, fggetlen felfggeszts hts futmvet, viszont kritizltk a fkrendszert, amely htul egyszer dobokkal prblta lasstani a 175 SR 14-es mret kerekeket.
Persze a 240Z nem csak az Egyeslt llamok aszfaltozott tjain bizonytott. 1971-ben a Datsun hrom prost indtott el 240Z-vel a kegyetlen kemnysgrl hres Safari Rallyn. Abban az vben 107 pros indult, de csak harmincketten rtek clba a 6300(!) kilomteres, embert s autt prbl tv teljestse utn.

Ki lett az els? A Herrmann-Schuller pros a 240Z-vel. Ht a msodik? A hres Shekhar Mehta, ugyancsak 240Z-vel. A harmadik Datsun kocsi hetedik lett, azt az azta rali legendv hreslt finn Rauno Aaltonen vezette.
1974-ben kt decivel megnveltk a motor hengerrtartalmt, a tpusjelzst pedig rtelemszeren 260Z-re vltoztattk. Ennl azonban sokkal fontosabb esemny volt a 2+2 vltozat megjelense. A hrom centivel megnvelt tengelytv 2+2 hts lseit elre hajtva mr nagyobb pakkokat is befogadott a csomagtr, gy hosszabb tra is el lehetett merszkedni az autval. A szaklapok dicsrtk, hogy htkznapi hasznlatra is alkalmas lett a Z, a sportossgot istent "kemny mag" viszont nem fogadta kitr rmmel a koncepci felhgulst.
A szigorod amerikai emisszis elrsok miatt egy v mlva mr 280Z felirat dszelgett a htfalon, az zemanyag-elltsrl pedig mr nem a jl bevlt Hitachi-SU karburtorok, hanem Bosch Jetronic zemanyag-befecskendez fvkk gondoskodtak.

1978-ban bemutatkozott az els szrinl testesebb, de hasonl megjelens 280 ZX. Ennek mr turbvltozata is volt 1981-tl, a Porsche-tulajdonosoknak gy tovbbra sem lehetett nyugtuk a Datsuntl.
A msodik Z sorozat vgt a hathengeres, turbtlts 300 ZX bemutatkozsa hozta el 1983-ban. Ami ezutn trtnt, az mr nem a Vetern hasbjaira val, de egy dolgot azrt nem szvesen hallgatnk el. Mg az eurpai s az amerikai autgyrak minden lehetsges alkalommal nneplik magukat, a japnok legtbbszr csendesen, udvariasan, arcukon a titokzatos zsiai mosollyal visszahzdnak.
Pedig dicsekvsre sokszor lenne okuk. A Datsun/Nissan Z sorozata ugyanis a fldkereksg legnagyobb pldnyszmban eladott sportkupja. Ha gy tetszik, a vilg legnpszerbb sportkocsija.

Klnleges vltozatok: A csupn 420 pldnyban kszlt Z 432 vltozat hengerrtartalma 1998 cm3. A Z 432 R (Racing) orra manyagbl, oldals ablakai plexibl kszltek. A slycskkents rdekben rszben hinyzott a krpitozsa s a zajszigetelse.
Tpus. Datsun 240Z
Motor. Soros, hathengeres, egy lnccal hajtott vezrtengely. Furat 83 mm, lket 73,3 mm, sszlkettrfogat 2393 cm3.
Ertvitel. 4 vagy 5 fokozat manulis vagy automatikus vlt.
Futm. Ell keresztlengkarok, csavarrugk, htul fggetlen felfggeszts hromszg lengkarokkal, csavarrugk. Tengelytv 2305 mm, teljes hosszsg 4135 mm. Sajt tmeg 1060 kg.
Menetteljestmnyek. Gyorsuls 0-rl 100 km/rra 9,5 s. |
|