Bevezetés
Szeretnék ismertetni néhány technikát, amik alapján el lehet kezdeni a gyakorlást. Könyvből nem lehet megtanulni, gyakorolni kell, de érdemest elolvasni mindenkinek hátha talál egy jó kis trükköt amit még nem ismer. Mindegyik cikkben alapfelállásként kezeltem (kivéve ha nincs külön feltűntetve), hogy a technikákat hátsókerék hajtású és sperr differenciálművel (korlátozott csúszású kiegyenlítőmű) rendelkező autóval hajthatjuk végre. Nem alapkövetelmény, de a technikák elsajátításához szükséges legalább 100 egészséges lóerő, az átlagosnál keményebb lengéscsillapítók, és egy jó kormány (35-37cm átmérőjű). Minden persze csak pénz kérdése, de azért egy pereckormányos széria ezerkettes zsigával nem a legkönnyebb dolog driftelni. Forrás: http://www.driftsession.com/technique.htm
Ballábas fék
Rendszerint turbós autóknál alkalmazzák, hogy kanyar közben is megmaradjon a töltőnyomás és így az ívről maximális nyomatékkal gyorsíthasson ki az autó. Szívómotoros autókban is alkalmazzák, a pilóta kanyarvételi stílusától függ. Később lehet így fékezni és a kanyarban is stabilabb az autó, mivel a hátsó keréken nem szűnik meg hirtelen a motor hajtóereje. Hátránya, hogy magas szintű koncentrációt és nagyon jól beállított autót igényel. Drift közben akkor használják, ha az autó súlypontját előre kell helyezni, illetve a profik az ún. dynamic driftnél.
Erőcsúsztatás (Power over)
A legegyszerűbb drift technika, csak egy erős autó vagy csökkent tapadóképesség kell hozzá (hó, eső, sár, por), nem fontos a tempó és az oldalgyorsulás a véghezviteléhez. Fordítsuk a kocsit egyenesen a kanyar irányába, majd adjunk annyi gázt, hogy elveszítsék a hátsókerekek a tapadást. Az oldalirányú gyorsulása az autónak és a túlzott mértékű gázadás az oka a túlkormányzottságnak. Ha érezni, hogy az autó hátulja elindult, azonnal ellenkormányozni kell a kanyar kijárata felé és a kocsi addig követi az első kerekek irányát, amíg gázt adunk. A gázzal finoman játsszunk. Ha a fékre lépünk vagy hirtelen elvesszük a gázt, akkor az autó túlságosan túlkormányzott lesz és megpördülünk vagy leesünk az útról. Tipikus kezdő hiba, mindenkivel előfordul a gyakorlások során. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.
Kézifékes drift (E-brake Drift)
Keveset használt technika, főleg elsőkerekes autóknál érdemes alkalmazni (ott viszont csak ezt lehet). Kezdjük meg a kanyart nagy sebességgel, majd a csúcsnál egy határozott mozdulattal rántsuk be a kézifék kb. 1mp-ig. hátsókerekes autóknál a kuplungot nyomjuk ki. Ekkor megindul az autónk hátulja, amire ellenkormányzással válaszolhatunk. Első kerekes autó esetén a gázt folyamatosan nyomni kell míg a kézit behúzva tartjuk. Ebben az esetben sem szabad befékezni vagy hirtelen elvenni a gázt. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.Kuplungrúgás (Clutch Kick)
Ha túl nagy sebességgel érkezünk a kanyarba, adjunk gázt. Ilyenkor az autó teljesen alulkormányzott lesz, ekkor (vagy közvetlen előtte) rúgjunk rá a kuplungra, amitől a hátsó kerekek elveszik a tapadást és kitör az autó fara. Ezután gyors ellenkormány a helyes reakció és a gázzal finoman játszva megtartjuk a driftelés egyensúlyát. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.
Shift lock drift (visszaváltás drift)
Válógyilkos technika. A lényege, hogy kanyarban – vagy még előtte – egy sebességet visszaválunk, amitől megemelkedik a motor fordulatszáma, a kerekek egy pillanatra blokkolnak amitől elveszik a tapadásukat és az autó hátulja megindul a centrifugális erő irányába. Ezután gyors ellenkormány a helyes reakció és a gázzal finoman játszva megtartjuk a driftelés egyensúlyát. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.
Dirt drop drift (koszra dobás drift)
Érkezzünk a kanyarba közepes sebességgel. Adjunk gázt és lassan kezdjünk el a kanyar külső íve felé húzódni (pl. balos kanyarnál jobb oldalra). Amikor a hátsó kerekek lemennek az útról, akkor az kisebb tapadóképességű felület miatt elvesztik a tapadásukat a hátsó kerekek és az autó segge megindul. Ezután gyors ellenkormány a helyes reakció és a gázzal finoman játszva megtartjuk a driftelés egyensúlyát. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.
Jump Drift (padka drift)
Közepes sebességgel érkezzünk a kanyarba, majd az ívbelső kerekeket lassan tegyük fel a padkára. Ha a hátsó kerék felment a padkára adjunk gázt, és amikor leérkezik gyorsabban fog pörögni, így elvesztik a tapadásukat a hátsó kerekek. Ezután gyors ellenkormány a helyes reakció és a gázzal finoman játszva megtartjuk a driftelés egyensúlyát. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.
Kansei drift
A technika végrehajtása során versenytempóban határozottan kezdjük meg a kanyart (túlzottan alulkormányozott autóval kivitelezhetetlen). Hirtelen vegyük el a gázt, amire az autó túlkormányzott lesz. Ha már kezd elveszni a tapadás lépjünk rá a gázra újra. Ekkor az hátsókerekek legyőzik a tapadást és elkezdhetünk driftelni. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.
Manji
Ezt a technikát nem kanyarban, hanem egyenesben hajtjuk végre. Elkezdeni lehet a kanyar kijáratából vagy az egyenesben is. Megindítjuk az autó hátulját (vagy eleve a kanyarból kifele driftelve érkezünk) az út egyik felén és keresztben közeledünk a másik oldal irányába. Mikor már elég közel vagyunk, hirtelen és teljesen levesszük a lábunkat a gázról, aminek hatására az autó hátulja átfordul a másik irányba. Ügyeljünk arra, hogy az út szélétől hagyjunk elegendő helyet az átfordításhoz. A fordulás során folyamatosan tekerjük a kormányt is és folytassuk a driftet az út másik széle felé. Ha elértük, akkor megint vegyük el a gázt és kezdhetjük megint az átfordítást. Ha nem elég erős a gépünk (itthon azért ez jellemző), akkor visszaválthatunk egyet. Ez elég veszélyes trükk, sokat kell gyakorolni. Ha az autó felett elvesztettük az uralmat és abszolút túlkormányzottá válik, akkor a kuplung időben való benyomásával még menthető a helyzet.
Ha sok
Mindenkivel előfordul, hogy elsokall a kanyarban illetve túlságosan megindul az autó hátulja. Ennek kivédésére a legjobb a - már említett - kuplungbenyomás. Ilyenkor az autó mentesül a hajtási befolyástól és visszaáll egyenesbe. Fontos, hogy a megfelelő sebességgel kövesse a kormányzás az autó visszaforgását, mert aszfalton a kuplung benyomása után hirtelen megtapadhatnak a gumik.
Másik nehezebb technika a fékpedál bal lábbal történő rugdosása. Ekkor fontos, hogy időben felismerjük, hogy a drift nem kivitelezhető (tapasztalat alapján) és finoman kezdjük el rugdosni bal lábbal a féket. A gázról vegyük el a lábat, a kuplungot viszont ne nyomjuk be. Az autó tovább fog keresztbe csúszni, de lassulni fog. Számítsunk arra, hogy az autó itt is hirtelen megtapadhat ha eléggé lelassult, fejben álljunk készen a kormány egyenesbe hozására.