Bevezets
Szeretnk ismertetni nhny technikt, amik alapjn el lehet kezdeni a gyakorlst. Knyvbl nem lehet megtanulni, gyakorolni kell, de rdemest elolvasni mindenkinek htha tall egy j kis trkkt amit mg nem ismer. Mindegyik cikkben alapfelllsknt kezeltem (kivve ha nincs kln feltntetve), hogy a technikkat htskerk hajts s sperr differencilmvel (korltozott csszs kiegyenltm) rendelkez autval hajthatjuk vgre. Nem alapkvetelmny, de a technikk elsajttshoz szksges legalbb 100 egszsges ler, az tlagosnl kemnyebb lengscsillaptk, s egy j kormny (35-37cm tmrj). Minden persze csak pnz krdse, de azrt egy pereckormnyos szria ezerkettes zsigval nem a legknnyebb dolog driftelni. Forrs: http://www.driftsession.com/technique.htm
Ballbas fk
Rendszerint turbs autknl alkalmazzk, hogy kanyar kzben is megmaradjon a tltnyoms s gy az vrl maximlis nyomatkkal gyorsthasson ki az aut. Szvmotoros autkban is alkalmazzk, a pilta kanyarvteli stlustl fgg. Ksbb lehet gy fkezni s a kanyarban is stabilabb az aut, mivel a hts kerken nem sznik meg hirtelen a motor hajtereje. Htrnya, hogy magas szint koncentrcit s nagyon jl belltott autt ignyel. Drift kzben akkor hasznljk, ha az aut slypontjt elre kell helyezni, illetve a profik az n. dynamic driftnl.
Ercssztats (Power over)
A legegyszerbb drift technika, csak egy ers aut vagy cskkent tapadkpessg kell hozz (h, es, sr, por), nem fontos a temp s az oldalgyorsuls a vghezvitelhez. Fordtsuk a kocsit egyenesen a kanyar irnyba, majd adjunk annyi gzt, hogy elvesztsk a htskerekek a tapadst. Az oldalirny gyorsulsa az autnak s a tlzott mrtk gzads az oka a tlkormnyzottsgnak. Ha rezni, hogy az aut htulja elindult, azonnal ellenkormnyozni kell a kanyar kijrata fel s a kocsi addig kveti az els kerekek irnyt, amg gzt adunk. A gzzal finoman jtsszunk. Ha a fkre lpnk vagy hirtelen elvesszk a gzt, akkor az aut tlsgosan tlkormnyzott lesz s megprdlnk vagy leesnk az trl. Tipikus kezd hiba, mindenkivel elfordul a gyakorlsok sorn. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszk a gzt s egyenesbe hozzuk a kormnyt s az aut lassan az els kerekek irnyba ll vissza.
Kzifkes drift (E-brake Drift)
Keveset hasznlt technika, fleg elskerekes autknl rdemes alkalmazni (ott viszont csak ezt lehet). Kezdjk meg a kanyart nagy sebessggel, majd a cscsnl egy hatrozott mozdulattal rntsuk be a kzifk kb. 1mp-ig. htskerekes autknl a kuplungot nyomjuk ki. Ekkor megindul az autnk htulja, amire ellenkormnyzssal vlaszolhatunk. Els kerekes aut esetn a gzt folyamatosan nyomni kell mg a kzit behzva tartjuk. Ebben az esetben sem szabad befkezni vagy hirtelen elvenni a gzt. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszk a gzt s egyenesbe hozzuk a kormnyt s az aut lassan az els kerekek irnyba ll vissza.Kuplungrgs (Clutch Kick)
Ha tl nagy sebessggel rkeznk a kanyarba, adjunk gzt. Ilyenkor az aut teljesen alulkormnyzott lesz, ekkor (vagy kzvetlen eltte) rgjunk r a kuplungra, amitl a hts kerekek elveszik a tapadst s kitr az aut fara. Ezutn gyors ellenkormny a helyes reakci s a gzzal finoman jtszva megtartjuk a driftels egyenslyt. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszk a gzt s egyenesbe hozzuk a kormnyt s az aut lassan az els kerekek irnyba ll vissza.
Shift lock drift (visszavlts drift)
Vlgyilkos technika. A lnyege, hogy kanyarban vagy mg eltte egy sebessget visszavlunk, amitl megemelkedik a motor fordulatszma, a kerekek egy pillanatra blokkolnak amitl elveszik a tapadsukat s az aut htulja megindul a centrifuglis er irnyba. Ezutn gyors ellenkormny a helyes reakci s a gzzal finoman jtszva megtartjuk a driftels egyenslyt. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszk a gzt s egyenesbe hozzuk a kormnyt s az aut lassan az els kerekek irnyba ll vissza.
Dirt drop drift (koszra dobs drift)
rkezznk a kanyarba kzepes sebessggel. Adjunk gzt s lassan kezdjnk el a kanyar kls ve fel hzdni (pl. balos kanyarnl jobb oldalra). Amikor a hts kerekek lemennek az trl, akkor az kisebb tapadkpessg fellet miatt elvesztik a tapadsukat a hts kerekek s az aut segge megindul. Ezutn gyors ellenkormny a helyes reakci s a gzzal finoman jtszva megtartjuk a driftels egyenslyt. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszk a gzt s egyenesbe hozzuk a kormnyt s az aut lassan az els kerekek irnyba ll vissza.
Jump Drift (padka drift)
Kzepes sebessggel rkezznk a kanyarba, majd az vbels kerekeket lassan tegyk fel a padkra. Ha a hts kerk felment a padkra adjunk gzt, s amikor lerkezik gyorsabban fog prgni, gy elvesztik a tapadsukat a hts kerekek. Ezutn gyors ellenkormny a helyes reakci s a gzzal finoman jtszva megtartjuk a driftels egyenslyt. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszk a gzt s egyenesbe hozzuk a kormnyt s az aut lassan az els kerekek irnyba ll vissza.
Kansei drift
A technika vgrehajtsa sorn versenytempban hatrozottan kezdjk meg a kanyart (tlzottan alulkormnyozott autval kivitelezhetetlen). Hirtelen vegyk el a gzt, amire az aut tlkormnyzott lesz. Ha mr kezd elveszni a tapads lpjnk r a gzra jra. Ekkor az htskerekek legyzik a tapadst s elkezdhetnk driftelni. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszk a gzt s egyenesbe hozzuk a kormnyt s az aut lassan az els kerekek irnyba ll vissza.
Manji
Ezt a technikt nem kanyarban, hanem egyenesben hajtjuk vgre. Elkezdeni lehet a kanyar kijratbl vagy az egyenesben is. Megindtjuk az aut htuljt (vagy eleve a kanyarbl kifele driftelve rkeznk) az t egyik feln s keresztben kzelednk a msik oldal irnyba. Mikor mr elg kzel vagyunk, hirtelen s teljesen levesszk a lbunkat a gzrl, aminek hatsra az aut htulja tfordul a msik irnyba. gyeljnk arra, hogy az t szltl hagyjunk elegend helyet az tfordtshoz. A forduls sorn folyamatosan tekerjk a kormnyt is s folytassuk a driftet az t msik szle fel. Ha elrtk, akkor megint vegyk el a gzt s kezdhetjk megint az tfordtst. Ha nem elg ers a gpnk (itthon azrt ez jellemz), akkor visszavlthatunk egyet. Ez elg veszlyes trkk, sokat kell gyakorolni. Ha az aut felett elvesztettk az uralmat s abszolt tlkormnyzott vlik, akkor a kuplung idben val benyomsval mg menthet a helyzet.
Ha sok
Mindenkivel elfordul, hogy elsokall a kanyarban illetve tlsgosan megindul az aut htulja. Ennek kivdsre a legjobb a - mr emltett - kuplungbenyoms. Ilyenkor az aut mentesl a hajtsi befolystl s visszall egyenesbe. Fontos, hogy a megfelel sebessggel kvesse a kormnyzs az aut visszaforgst, mert aszfalton a kuplung benyomsa utn hirtelen megtapadhatnak a gumik.
Msik nehezebb technika a fkpedl bal lbbal trtn rugdossa. Ekkor fontos, hogy idben felismerjk, hogy a drift nem kivitelezhet (tapasztalat alapjn) s finoman kezdjk el rugdosni bal lbbal a fket. A gzrl vegyk el a lbat, a kuplungot viszont ne nyomjuk be. Az aut tovbb fog keresztbe csszni, de lassulni fog. Szmtsunk arra, hogy az aut itt is hirtelen megtapadhat ha elgg lelassult, fejben lljunk kszen a kormny egyenesbe hozsra.