Amint jniusi szmunkban beszmoltunk rla, a 2000-ben alakult Mtra Vetern Egyeslet ez v elejn tragikus hirtelensggel elvesztett hrom alapt tagja kzl kettt, Zombori Zoltnt s Csulk Jzsefet. A triumvirtus harmadik tagja, Hark Lszl egyenes gon "rklte" az elnksget s a vele jr szmtalan sok feladatot, a megterhel felelssget.
Az egyeslet 15 tagbl ll, akik kivtel nlkl fiatal titnok, s flt gondoskodssal vjk a rgi idkbl megmaradt csaldi relikvikat: a Jawa, Pannnia, Danuvia, Ural motorkerkprokat. Az auts szekcit Opel Rekord 1700, koda S100, Fiat 500 s Trabant 500, valamint egy els kiads Trabant 601 kpezi, s ne feledkezznk meg Hark Lszl BMW R12 motorkerkprjrl s legutbb a Sorstalansg cm filmben feltnt Adlerjrl sem. Az egyeslet tagjai szvesen vesznek rszt rendezvnyeken, mint pldul a karcsondi falunapon, amelyen megnyertk a fzversenyt.
Ltogatsunk clja azonban nem az egyeslet, hanem az elnk Ilo Goliath kisteherautjnak megtekintse s bemutatsa volt, amely nemcsak Magyarorszgon, hanem szlhelyn, Nmetorszgban is olyan ritka, hogy Lszl elmondsa szerint sokvi kutatmunkval nemhogy mrkatrsakat, de mg lersi dokumentumokat sem sikerlt feldertenie.
A szpen restaurlt Goliath elletrl annyit tudni, hogy 1929-ben gyrtottk. A motort, a sebessgvltt, az els s a hts hidat Nmetorszgban, az alvzat, a flkt s a platt pedig a Nay s Rna Gp- s Szllteszkzgyrban, Budapesten, Kbnyn. Utbbi cg a gazdasgi vlsg ldozata lett, s ami csak tetzte a bajt, irodja legett, s az sszes irat megsemmislt.
Az Ilo Goliath az tvenes vekig valahol Pesten szolglt, majd tveznyeltk a gyngysi ntdbe. A gyrtelepen lv nagy tvolsgok remek thidalja volt a kis Ilo, platjn cipelte az ntvnyeket, egszen a nyolcvanas vek elejig, amikor elrte a nyugdjkort.
Egy helyi szlsz-ngygysz orvos vsrolta meg, aki renesznsz ember lvn a szakmjn kvl remekl rtett a kmvesmunkhoz, a vasntshez, s termszetes mdon az autrestaurlshoz is. Az orvos, s hivatsos katona veje gyorsan alvzig csupasztotta a Goliathot, amikor az idkzben megromlott hzassg tisztet a Dunntlra helyeztk.
A gyakorlott gpjrm-feljtk tudjk, hogy a restaurls egyedl, trs nlkl klnsen nehz dolog, esetnkben is ztonyra futott a munka. Az atomjaira szedett kisteheraut elfeledve hevert az udvar klnbz pontjain, amikor az idkzben megzvegylt orvosfelesg exvejt megprblta rvenni, vigye el az cskahalmot, mert bizony mr csak azt az egyet szeretn elrni letben, hogy ne MH-telepre emlkeztessen hznak udvara.
Vannak dolgok, amelyeket egyesek lehetetlennek, msok kihvsnak tartanak. Egy brzei beszlgetst, majd adsvtelt kveten Hark Lszl tulajdonba kerlt a kis Ilo Goliath, s mg hetekig visszajrt a hzhoz, hogy az udvar, a padls s a mhely rejtekeibl sszeszedje a valsznstheten a kisteherauthoz val alkatrszeket.
Sajnos az nindt s az osztfej tartzkodsi helyt a tbbhetes expedci sem fedezte fel, gy manapsg egy jcskn talaktott FIAT 500-osztfej dolgozik a kthengeres motoron, indtskor pedig j szolglatot tesz a kurbli.
Lszl elmondta, hogy az sszeraks msfl vig tartott, az eslye pedig, hogy egyszer sszelljon a m, a Biblia-beli Dvidhoz volt hasonl, Glit ellenben. Az azta tbb tallkozt megjrt kisteheraut megbzhatsgra jellemz, hogy a 2004-ben Gyngysn megrendezett veternverseny 80 kilomteres tvjt mszaki hiba nlkl tudta teljesteni.

A Hark Lszl Ilo Goliathjban dolgoz, 1926-ban kifejlesztett, P2/335 motor igazn sokoldal erforrs. Ez a konstrukci hajtotta a Karl Metz TS 6/6 mobil tzoltpumpt, amelyet nhny jl megtermett lnglovag a keretnl fogva knnyedn cipelhetett a tzeset kzelbe. Hasznltk teleptett formban vzszivattyk hajtshoz, s ugyanez a kthengeres volt a Hela Samson kistraktor szve is. P2/335 hajtotta azt a hromkerek teherautt, amelyet az 1930-as vekben ptettek, s a funkcionalits jegyben a platn ptlsekkel lttak el. rdekes mdon a vezetflke hts rszbl nyl csapajtn keresztl tudtk a htul l utasok megkzelteni helyeiket. A gpezetnek hromfokozat vltja volt, s kardntengely vitte az ert a differencilmbe, a hts futmhz. |