|
Lajos Ferenc, jval tl a nyolcvanon, ritkn vezet. Ha valahov mennie kell, mert ebben a korban mr nem nagyon szeret a nagykapun tlra kerlni az ember, a fia l a kormny mg. A csaldi aut, a 750-es Zastava az v legnagyobb rszt a kecskemti, szp, polgri hz mgtt meghzd kis garzsban tlti. Ez ppensggel nem j helyzet.
A kilomterra 68633-at mutat, s a szmot negyvenhrommal kell elosztani ahhoz, hogy megtudjuk, mennyi is volt az alaposan megkmlt kragujevci npaut ves futsteljestmnye. Szk 1600 kilomter jn ki, de ez mg nem az igazi adat, mert a Zastava nem jonnan kerlt Lajoskhoz.
Els tulajdonosa 1962. jlius 13-n vette t, lltlag tesz-elnk volt Fajszon, ami magyarzat is egyben, milyen trsadalmi helyzet kellett abban az idben egy ilyen klnleges gpkocsi megvtelhez.
Megint lltlag, a teszelnk csak strman lehetett, valjban egy zensz, a kecskemti sznhz gordonksa vsrolta a Zastavt. Tny, az els forgalomba helyezst kveten alig egy hnappal bizonyos Kovcs Sndor nevre rtk t a ma is nagy becsben (taln mondani sem kell) meglv forgalmit.
1965 prilisban, amikor Lajos Ferenc megvette a Zastavt, mr tbb mint hszezer kilomtert mutatott az ra. Szk kt v alatt trtnt ez a hajsza, nyilvn jlesett a Zastavnak a pihen, s ha innen kezdjk a szmolst, kiderl, a Lajos Ferenc irnytsval negyven v alatt lefutott 48 ezer kilomter vi 1200 kilomternyi "ignybevtelt" takar.
65 ezer forint volt a kocsi ra, komoly summa abban az idben, egy hz ra knnyen kijtt belle. Taln ezrt is, a CF 32-72 lete tulajdonkppen folyamatos SZOT-dls. Lajos Ferenc nem ismert hatrt autja kmletben, s etalonnak a msodik vilghborban, a tzrsgnl belivdott regult tekintette. - Ha bevonultunk gyakorlatrl vagy les bevetsrl, az els mindig a vontatk s az tegek tiszttsa, karbantartsa volt. Csak akkor mehettnk pihenni, ha minden tiszta lett. gy csinltam az autmmal is, addig soha nem kerlhetett a garzsba, amg le nem mostam, ki nem takartottam - mondta a maga szabta hzirendrl.
lltlag ha nyron locsolkocsival tallkozott menet kzben, flrellt az autval, s megvrta, mg felszrad az ttest. Ha esre hajl id volt, inkbb kerkpron vagy autbusszal indult tnak. Mig emlegeti, hogy amikor megvettk az autt, felesgvel s a hrom figyerekkel a Balatonra mentek vele nyaralni.
A csaldi kempingezsre nemigen emlkszik, de arra, milyen hatalmas est kaptak tkzben, annl jobban. Kmletben sem ismert trft. Piros lmphoz mr messzirl csak odagurult a kocsival, res fokozatban. S mg a belsnek is kln regulja van: - gy lj be, hogy elszr tedd le a kezedet, s azutn ereszkedj az lsre, nehogy az lprnt tart pntok a hirtelen terhelstl kinyljanak - tantotta fit, amikor elszr tengedte neki a kormnyt.
Ezek utn taln nem meglep, hogy fotzskor a sznyegvdt vd huzat eltvoltsval kellett kezdeni a makultlan bels megrktst, s csak cipmet levve mertem az utastrbe lpni. Egykor, egybknt, vltcipt rendszerestettek az authoz, s kiszllskor- beszllskor lbbeli-csere volt, akr a jobb mzeumokban.
Az eredmny elkpeszt. 43 v alatt akkor is tbb kopsnak kellett volna sszejnnie a huzaton, ha a vezet tz centivel az ls fltt lebeg. Egyszeren semmi. Aligha akad mg egy ilyen j llapot pldny ebbl az vjratbl, s ezttal knnyen elkpzelhet, hogy jat adna helyette a gyr - ha lenne. Valdi rtk a Zastava zemeltetsi naplja is. Mert Lajos Ferenc mindent felrt, katonsan.
A vonalas fzetlaprl tudhat, melyik vben mikor indult a szezon a Zastava szmra, s mikor jtt el a tli pihen. (Eleinte mrciusban kerlt le a ponyva a karosszrirl, s decemberben raktk vissza, ksbb csak mjustl rhette nap a fnyezst.) 27 ezer kilomternl szelephzagot lltottak, 44 ezernl az els lengscsillaptkat cserltk, a gyertykat pedig 9 vvel a vsrls utn, 48 ezer kilomterrel a htuk mgtt, kellett jakkal felvltani (aztn 68 ezernl, kt ve, megint).
Volt nhny akkumultorcsere (1978, 1980, 1998, 2002), vzpumpaszimering-csere (1998), s a fkmunkahengerek is sorban feladtk, utolsknt a bal elst idn mjusban kellett kiszerelni. Az els gumikat mg 1975-ben levltottk, s termszetesen vente cserltk az olajat s a szrket.
- Unokabtym Pcsett lakott, hozz mentnk prszor ltogatba, aztn voltunk Pesten meg Cserkeszln, de egyszer klfldre is elmentnk a Zastavval. Csehszlovkiban jrtunk vele - sorolja bszkn Lajos Ferenc, s krds nlkl hozzteszi, orszgton t s fl - hat liter kztt fogyasztott az aut. - De nyolcvannl tbbet sohasem mentem vele - teszi hozz hatrozottan, s esznkbe is jut, annak idejn biztosan nem miatta vezettk be Magyarorszgon a traffipax kszlkeket.

(Ezt a gpkocsit rszletesen bemutatjuk Balzs Viktor Szocialista autk cm, nemrg megjelent knyvben.) |