Aztn meghallottam, hogy az egyik garzssoron mr 7-8 ve pihen egy 500-as Fiat, amelyet nagyjbl egy csnak rrt megvsrolhatok. Eltlttt a lelkeseds, hiszen ez mgiscsak egy igazi aut! Tgas, knyelmes s zrt is! (Nhny "aprsggal" azonban nem szmoltam: egy aut valamivel tbb alkatrszbl ll, gy a feljts kltsgei j esetben is a tzszeresre rgnak majd, s egy kicsivel tovbb is tart a munka.).
Azrt, hogy a kiskocsi az enym lehessen, megfelel hatssznetekkel, hrom-ngyhetente a tulaj nyakra jrtam. A mielbbi alku remnyben egy-egy kisfrccsre is meghvtam. gy aztn 2002 oktberben sikerlt megllapodnunk, ppen a felesgem szletsnapjn; mondtam neki: "Vettem neked egy autt magamnak." Hazahurcoltam a vgy beteljeslsnek trgyt, valamint egy msik roncsot alkatrsznek, amelyet egy vvel ksbb mg kett kvetett.
Rgtn hozz is lttam, s mivel kvlrl egszen jnak tnt a kicsi, hoztam a lakatost, fnyezt, nzzk meg, mondjanak rat, aztn rajta! Ekzben megvizsgltam a klnbz lehetsgeket, s elkezdtem a lthatan szksges alkatrszek beszerzst. Gondoltam, hipp-hopp rendbekapjuk. Kedves autszerel bartommal egy nap alatt gy sztszedtk, hogy sem veg, sem csavar, de mg egy gumidug sem maradt a karosszriban, csak a csupasz lemez. Itt mr kezdtem rdbbenni, nem lesz ez olyan egyszer...
Amikor lekerltek a srvdk s lepotyogott a kitt, belttam, legjobb lesz, ha a majdani minsgi fnyezs sikerrt, s a sajt rdekemben minden fellelhet karosszriaelemet jra cserlnk. Ekkor mr gy jrtam a lakatosmhelybe, mint aki hazamegy. Kzben az alkatrsznek sznt kocsit, amely hely hinyban mr vagy hat hnapja egy msik bartom udvart "dsztette", az segtsgvel sztszereltem s elraktroztam. Az lsvzakat javts s fests utn jrahzattam, a rgi ajtkrpitok, trdvdk helyett pedig jakat kszttettem az eredetiek mintjra.
A futm elemeit homokszrssal letisztttattam, amit kellett, drtkefztem, vakartam, s elvittem horganyozni. Figyeltem a hirdetseket, sokfel jrtam, rengeteg hasznlhat holmit hazahordtam. A sebessgvltrl azt gondoltam, csak leveszem a fedelt, kibltem, s ksz, hiszen j volt, mkdtt. Aztn ngy darabbl szereltem ssze egyet. Ehhez jtt mg az j fltengelykszlet, meg a tbbi.
Kormnym-feljts, fkdob-felszablyozs, j kerkagycsapgyak, fggk, gmbfejek, gumiszilentek, f- s kerkfkhenger-garnitra, gumi s fm fkcsvek, fkbettek. Mindezek sszeszerelse utn, 2004 janurjban a szinte teljesen j, vastagon lekezelt fenklemezre felkerlt a komplett futm, gy a Fiat ismt sajt kerekeire llhatott. Elksztettk az idkzben elkszlt karosszrit az eredeti piros fnyezshez. Fmtisztra csiszols, a karosszrialemezek illesztseinl cinezs, alapozs.
A motorfeljtst a vgre hagytam, merthogy "az gyorsan meglesz". Aztn amikor csak a harmadik garnitra henger hnolsa volt kifogstalan, mr lttam, hogy a jvre nzve jobb, ha mg egy prat - megfrva, j dugkkal - elteszek tartalknak. A blokkntvnyt az olajgomba helyn be kellett hegeszteni, s jra kellett munklni, mert amikor abbl a menet kiszakadt, olyan hossz "illesztt" csavartak bele egy Zsiguli-gombval, hogy azzal elzrtk az olaj tovbbi tjt a hengerfej irnyba. Csodlkoztunk is sztszerelskor, mirt koptak el annyira a himbk, s mg a tengely is, hogy nem lehet hzagot lltani.
A hengerfejet nem nagyon sajnltam, mert egy 650-es volt rajta. Ekkorra mr amgy is sszejtt vagy ngy darab eredeti, ezek kzl kapott az egyik gyri j szelepeket, vezetket, aztn skbahzs, szelepcsiszols. Mivel a vezrmtengely lgott a blokkban, azt is megperselyeztettem. Nem tetszett, tl passzos lett, megforgattam csiszolporral. Kr volt. Nem tudtam, hogy ez belenyomdik a persely puha anyagba, s ott tovbb dolgozik. Kimunkls, jraperselyezs, tengelykszrls, s mr ksz is. De ezttal nem szorul!
Vgre sszellt a motor, s felszereltem az jrafnyezett burkolatokat a horganyzott, gyri, Fiat-feliratos csavarokkal. Feljtott karburtor, dinam, indt. Mindent a legaprbb rszletekig. 2005. jnius 3-n elrkezett az nneplyes pillanat, amikor a vltval sszeszerelt motort a helyre toltuk. Az indts szpen sikerlt, a kis vas gynyren ketyegett. A mszaki vizsga simn ment, kt ht mlva mr rajthoz lltunk az els veterntallkozn, amelyen mg klndjat is nyertnk. Egy hnap elteltvel pedig mr a muzelis minstn is tl voltunk.

Megrte az aprlkos munka. A trelem - nem volt knny - majdnem hrom v utn meghozta gymlcst. Csak kivteles alkalmakra vesszk el Dudut. Egybknt ponyvval letakarva pihen egy tlen is fttt pincben, a szleimnl. Ksznet mindenkinek, aki segtett, s azoknak is, akik mindezt, a velejr hercehurcval, elviseltk! |