A francia kapcsolat
[origo]aut 2006.06.05. 10:24
Peugeot 504
Vannak dolgok, amik nem tartalmaznak semmi meghkkentt, semmi olyat, ami eltrne a megszokottl, mgis megakad rajtuk az ember szeme. Ilyen a Peugeot gyr 504-es modellje is, amely konzervatv mszaki tartalma s visszafogott formaterve ellenre is lenygzen izgalmas aut. Ha a francia autipar termkeit kt szval kellene jellemezni, az extravagancia s az elegancia lenne a kt legtallbb jelz.
Az 504-es ktsgkvl elegns, de extravagnsnak a legnagyobb jindulattal sem lehetne nevezni, plne annak fnyben, hogy majd 15 vvel a legends Citron DS utn mutattk be. Ebben az autban nincs fronthajts, ktkrs fk, szervokormny, hidropneumatikus rugzs, s mg a hatvanas vek vgtl divatoss vl csapott ht karosszrinak is hjn van (gondoljunk pldul az ttr Renault 16-osra).
A Peugeot 504-es egy klasszikus felpts - hosszban beptett orrmotoros, htskerk-hajts - ngyajts szedn, mindenfle ncl sallang s felesleges haszontalansg nlkl. A konzervatv mszaki alapok persze nem voltak egyenlk a maradisggal s az ignytelensggel, merthogy mind a ngy kereket szervval tmogatott Girling trcsafk lasstja, ami akkoriban nem volt ltalnos, mikpp az sem, hogy befecskendezs motor is szerepelt a knlatban.

Ell s htul is fggetlen a kerkfelfggeszts, ell MacPherson-rugstagok, htul hosszlengkarok s csavarrugk kapcsoljk a kerekeket a karosszrihoz. Mindemellett a hts futmvet keresztstabiliztorral is kiegsztettk. Ilyen felpts futm napjainkban sem mondhat korszertlennek.
Ez a kocsi nem az emberek meghkkentsre szletett, hanem azok knyelmes, megbzhat szllteszkznek terveztk, akrcsak szmos kortrst. A hatvanas vek vgn a hasonl pts, hasonl kategrij autkkal Dunt (illetve Szajnt) lehetett rekeszteni, az 504-es mgis risi sikert aratott az 1968-as Prizsi Autszalonon. A npszersg oka elssorban a zsenilis formaterv volt, jllehet a szakmai elismers sem maradt el: az 504-est megvlasztottk Az v autjnak 1968-ban.
ltnys tank
Tagadhatatlan, hogy a Peugeot-val 1955 ta egyttmkd Pininfarina stdi risi telitallata volt az 504-es formaterve, amelynek nem kis szerepe volt a kocsi piaci sikerben. Valami megmagyarzhatatlan er knyszerti r az embereket, hogy megforduljanak utna az utcn, amint elhalad. Messzirl szemllve nem tallunk rajta semmi kiragadhat rszletet: egyben kpez egy kerek, harmonikus egszet, amirl szolid elegancia sugrzik, s mindemellett els rnzsre tudni rla, hogy Peugeot. A mrka szszes akkoriban meghatroz dizjnelemt megtallhatjuk az autn: a jellegzetes fnyszrk fels ve a motorhztet s a srvdk dombortsban folytatdik, diszkrten simulva az alig szreveheten emelked vvonalba, hogy aztn a csomagtart jellegzetes, lefel vel trsben rjen vget.

A krmozs bsges, de nem hivalkod, ppen csak annyi van, amennyi mg zlses. A kocsi sokkal karakteresebb, mint a ksbbi modellek, a szgletes 104-es s 604-es, ugyanakkor kifinomultabb a korbban piacra dobott 204-es s 304-es modelleknl. A lgiessg s a trkenysg illzija akkor foszlott szt vgleg, amikor kinyitottam az ajtt. Az addig eltakart masszv kszb s B oszlop trult elm, aztn megfigyelhettem, hogy a karosszria lemezvastagsgn sem sproltak. Az els srvdk termszetesen csavarozhat kivitelek, a doblemezekben tkils kalapccsal sem lehet krt tenni, a futm kovcsolt acl lengkarjai pedig egy atomtmadst is tllnnek.
"Ebben mg volt anyag!" - ez az elcspelt kzhely jutott eszembe, ami rendszerint elfordul, ha rgi autkrl szl a beszlgets, de tny hogy nem vletlenl nyzzk ezt a tpust a Buenos Aires-i taxisok s a nigriai fuvarosok. A francia autk pocsk korrzivdelmrl legendk keringenek, de gy nz ki, hogy ez az 504-es itt (is) kivtelt kpez. A harminckt ves, eredeti fests autn egy ngyzetcentimternyi rozsdt sem lehet tallni, mg az aljn sincs.

resen 1,2 tonns a kocsi, s ennek a tmegnek nem tl nagy rszt teszik ki habszivacs elemek, manyagok, multiplexelt kbelek, szervomotorok s nyomtatott ramkri lemezek. A teljes terhelssel 1680 kg-os jrm mozgatsrl 1796 cm3-es, porlaszts, oldalt vezrelt motor gondoskodik, amelyet 45 fokkal dntve ptettek be, gy laposabbra lehetett tervezni az aut orrt, s nmileg alacsonyabb a slypont is. A blokk dntse miatt elg veszdsges a gyertyacsere, de nem vits, hogy a ltvny megr egy ilyen ldozatot.
A motorhztet al pillantva felfedezhettem az 504-es egyik sajtossgt: a motorteret a karosszritl eltr sznre fnyeztk, gyrilag. Ha mr nyitva van a gphz teteje, szemgyre vehetjk a masszv rugtornyokat, a szernyen, dsztelenl megbv szelepfedelet, a fkszervt. Az rkletnek tervezett autk egszsges tlmretezettsge rzdik az alkatrszeken. Az utastr viszont egsz ms vilg: kellemes, otthonos hangulattal csbtja a piros szvettel bortott, puha prnzs lseken elhelyezked utasokat, gy ht gyorsan be is ltem krlnzni. |
Bent lenygz tgassg fogad, s az lnk szn krpitozs is javtja a trrzetet, br erre nincs nagy szksg, hiszen szinte fejedelmi a helyknlat. Mind az els, mind a msodik lssorban elfr az ember akr keresztbe tett lbbal is, s htul mg hrom utasnak sem kell szorongania. Hossz tvra persze knyelmesebb ngy szemlynek egyrszt a lbteret valamelyest leszkt kardnalagt, msrszt a kzps ls tmljbl kihajthat extraszles knykl miatt. Igaz, knyktmaszt mind a ngy ajtra szereltek, amelyek radsul szvettel vannak krpitozva. Az els lsek is puhk, fotelszerek, de oldaltartsuk hagy nmi kvnnivalt maga utn. Az integrlt fejtmla eszttikai s biztonsgi szempontbl is figyelemre mlt.

A voln mg lve els dolgom a tetablak kinyitsa volt. A szabvnyosnl szltben-hoszszban majd msflszer nagyobb, fm tetablakrt nem kellett felrat fizetni, alapron jrt az 504-eshez. Ezzel az aut lvezeti rtkt igencsak sikerlt megnvelni, szerencsre az autgyrak mostansg jbl kezdik divatoss tenni a nagy mret napfnytetket. Gyantom, nem sok idt kell egytt tlteni a Peugeot-val ahhoz, hogy bels utn - a biztonsgi v bekapcsolshoz hasonl - pavlovi reflexsz vljon a tetablak nyitsa.
Aprop, biztonsgi v: elszr azt hittem, hogy utlagos szerelvny, s a reteszel rszt elfelejtettk bepteni. Szerencsre csak a nem mindennapi kialakts tvesztett meg. Mindkt vet egy, a kt ls kztt lev hajltott rdra csatlakoztathatjuk egy hatrozott mozdulattal. Kikapcsolskor finoman lehzhat a rdrl, de ha nagyobb ervel rntjuk meg, szilrdan tart.
A legszembetnbb furcsasg mgis a kormnykerk. Csaldi pizzkat megszgyent tmrjvel s meglehetsen szokatlan llsszgvel inkbb hasonlt hajkormnyra, mint autra. Termszetesen nem is llthat. A voln mgl hrom kerek ra szolgltatja az adatokat a Peugeot kapitnynak: balrl az analg sebessgmr napi kilomter-szmllval, kzpen egy kombinlt mszeregysg benzinrval, tltsjelzvel s vzhfok-mrvel. Ebben kaptak helyet az index, a fnyszr, az olajnyoms, s a szvat visszajelz lmpi is.
A jobb szls mszer a gazdagabban felszerelt vltozatokon fordulatszmmr, de jelen esetben egy analg ra mutatja az id mlst. pp itt az ideje elindulni, gondoltam, s elfordtottam a kulcsot, mire meglep finomsggal kelt letre a motor. A hangja alapjraton is hallhat, nem gy, mint a mai autknl, de egyltaln nem zavar. Indexelnk, ehelyett felkapcsolom a tomptott fnyt. Az irnyjelz bajuszkapcsolja a jobb oldalon van. Miutn sikerlt meglelni s megszokni, elindultam. A kikanyarods knnyedsgn magam is meglepdtem.

A kormnykerktl - mretei s llsszge miatt - nem sok jt remltem, radsul nagyon vkony a karimja, gyhogy valsznnek tartottam, nem fogja az rmautzst szolglni. Mg egy tveds, ugyanis knyelmes, a fogsa s az elhelyezse is. A szerv nlkli szerkezet nem kvn klnsebben nagy ert, visszajelzsei megfelelek. A vrosi cirklshoz s a knnyed orszgti suhanshoz pont j, ezrt elnzhet neki, hogy nem olyan kzvetlen, mint egy sportkocsi. A vad szgulds nem is igazn illik a Peugeot karakterhez, br a motor elg j erben van.
Tny, hogy a 404-esbl tvett erforrs mr 1968-ban sem volt az innovci megtestestje, de kiforrottsga s megbzhatsga mindenkppen mellette szl, radsul akr 89 oktnos benzinnel is megy. A Solex 34 PBICA karburtorral felszerelt motor nyolcvankt lereje dinamikusan mozgatja a karosszrit, mindekzben hangja sem n szmotteven, s hjn van mindenfle zavar vibrcinak. A kulturlt, kiegyenslyozott jrs blokk az erejt egy olyan tengelykapcsoln keresztl tovbbtja, amelynek strapabrsgrl legendk keringenek. A szerkezet srldbettjn tbb szzezer kilomteres futsteljestmny utn is alig mutatkozik kops, egyes forrsok szerint akadnak flmilli kilomtert futott 504-esek, amelyekben mg a gyri trcsa van. A kuplungpedl hossz ton jr, de hatrozott fogspontja van, s az erignye nem tl nagy.
A vlt ngyfokozat, teljesen szinkronizlt szerkezet, szinte csaldottan vettem tudomsul, hogy a fokozatok kiosztsa a megszokott. Szerencsre legalbb a htramenet eltr az ltalnos smtl, csakhogy valamivel elssn az tlagtl. A francia autkat rendszerint kritizljk, hogy pontatlan a vltjuk. Nos, itt a padln lev, preczen megvezetett kapcsolkarral pontosan lehet vltani a fokozatokat, st mg a tbb mint hsz vvel ksbbi mrkatrsaknl is lnyegesen jobb a kezelhetsge. A msik, francia autkkal kapcsolatos ltalnosts, hogy puha a futmvk - jelen esetben ez a ttel is megdl. A felfggeszts feszes hangols, de nem tl kemny, egyltaln nem sportosan pattogs, de a hintzs stlustl is tvol van.

A fk is knnyen adagolhat, a ngy trcsa hatkonyan lasstja az 504-est, s a szervnak ksznheten a pedler is megfelel mrtk. A rgztfk karja ebben a pldnyban mr nem a mszerfal alatt van, gy knyelmesebb lenne kzifkes fordulkat csinlni a Peugeot-val, de ezt a tulajdonosra val tekintettel inkbb nem prblgattam. Egy olyan ember, aki odaadan viseli gondjt 32 ves kocsijnak, nem azt rdemli, hogy rodezzanak a fltett jrmvel, gy aztn a padlgzos gyorstsokat sem erltettem. Egsz egyszeren nem ez illik az aut karakterhez.
A hossz tttelezs vlt, a tgas utastr, a knyelmes lsek s a csendes motor inkbb elsrang utazautv teszi. Ha valaki szeretne egy j nyarat magnak, fogjon egy 504-est, hrom titrsat, nyissa ki a tetablakot, s vgjon neki egy eurpai krtnak. A ngy ember holmija miatt sem kell aggdni: a csomagtr hatalmas (420 literes), s jl kihasznlhat. A kerkdobok benylsa minimlis, egyedl a bal oldalon belg benzinbetlt cs ront valamit az sszkpen.
A ptkerk sem a csomagok ell foglalja a helyet, mert a kocsi aljn van a rgztse. Napi hasznlat autknt is megllja a helyt a Peugeot: kpes felvenni a forgalom ritmust, knyelmes, s a fogyaszts is megll 10-12 liter krnykn, gy az 56 literes tank mintegy 500 km-es hattvot eredmnyez. A kezelszervek apr furcsasgait is knny megszokni, egyltaln nem zavark. A prbat utn mr nem volt magtl rtetd, hogy mirt kszlnek a mai kzpkategrisok ugyanolyan rendszer biztonsgi vvel, jobbra tett gyjtskapcsolval, mirt a bal oldalon van az index bajuszkapcsolja, s mirt nincs nmelyikben tzpiros krpitozs.
A prbakr alatt a "jobb 1"-bl az aut bszke tulajdonosa, Szigyrt Lszl segtett tancsaival. mr gyerekkorban ismerte ezt a kocsit, ugyanis a nagybtyja volt a jrm els tulajdonosa. A Franciaorszgban orvosknt dolgoz nagybcsi 1973. mjus 14-n vette t j 504-est egy marseille-i szalonban. A ktllsos tadban egy msik 504-es parkolt mellette, az akkori elnk, Georges Pompidou privt autja. Laci nagybtyja Algriba is magval vitte a Peugeot-t, majd 1976-ban hazatrt Magyarorszgra.
Termszetesen gondosan karbantartotta a kocsit, s vigyzott r. Csupn egyszer kerlte el a figyelmt, hogy a 62-es villamos pp arra jn, amerre kanyarodik, de szerencsre nem lett belle komoly baj. Egy kis lakatosmunka s javtfnyezs utn gy nzett ki az aut, mint a baleset eltt. Szakrt szemek is csak hosszas vizsglds utn fedezhetik fel a javts nyomait a Peugeot egyik oldaln.

Laci a csalddal gyakran utazott benne a Balatonra, s volt alkalma tapasztalni, hogy az aut teljes terhelssel is kpes tartani a 160-as utaztempt. Nem is csoda, hogy szinte csaldtagknt kezeltk a Peugeot-t, amely huszonhat vig hen szolglta ket, s csak a kop alkatrszeket kellett rajta cserlni. Tulajdonosa egszsgnek megromlsa miatt 1999-ben garzsba kltztt az 504-es, s 2004 jniusban, gazdjnak halla utn kerlt el jbl. Elvileg Laci msik nagybtyja volt a kocsi rkse, de ltta, hogy unokaccse komolyan gondolja a feljtst, s lemondott az autrl.
Nhny kop alkatrsz cserjn s nmi tiszttson kvl nem sok munka kellett, s mehetett is az 504-es a Mozaik utcba vizsgzni, ahol mszakilag teljesen kifogstalannak tltk. A minst bizottsg is csupn az - egybknt j llapot - motortr kifnyezshez s a - gyrilag kezeletlen fellet - lengkarok lefestshez ragaszkodott. Amint ezek is megvoltak, felkerlhetett az OT-s rendszm a kocsira. Szmos kiegsztje is megvan mg a francia gpnek: a gyri izzkszlet, a korabeli olajoskanna, a legfigyelemremltbb azonban az, hogy a felniken mg ugyanazok a gumik feszlnek, amelyeken a kocsi kigrdlt a szalonbl.
Laci kvncsisgbl utnajrt, s a gumin tallhat gyrtsi szmkdok alapjn a Michelin importrnl megerstettk, hogy az abroncsok valban egyidsek a 217 ezer kilomtert futott autval. Ezt az adatot hallva magam is megvizslattam kzelebbrl a kerekeket. Mindenhol elg tisztessges profilmlysggel brnak az abroncsok, st sehol sem kopott egyenetlenl a futfellet, ami a kerekek tkletes belltst jelzi.
Egy eminens naplja
Az 504-est 1968. szeptember 12-n mutattk be a szakma kpviselinek, majd a kznsg is megtekinthette a Prizsi Autszalonon. Az els verzi a ngyajts Berline volt 82 lers, 1796 cm3-es, karburtoros benzinmotorral, ngyfokozat vltval, amelynek a kapcsolkarja a kormnyoszlopon volt. A kocsit kvnsgra - a padln lv elvlaszt karral szerelt - hromfokozat ZF automatikus vltval is szlltottk. Ugyancsak kezdettl lehetett rendelni Kugelfischer befecskendezt az 1,8-as motorhoz, amellyel a teljestmny 97 lerre emelkedett. Mindegyik kivitelhez alapron jrt a ngy trcsafk s a tetablak.

Az 1969-es Genfi Autszalonon kt jabb karosszriavltozat, a Coup s a Cabrio mutatkozott be. 1970-ben j erforrst kapott az 504-es. Az eredeti alapmotor furatt 4 mm-rel megnveltk, gy az XN2 kddal jellt blokk sszlkettrfogata 1971 cm3-re ntt, teljestmnye karburtorral 93, befecskendezvel pedig 104 ler lett. A karburtoros ktliteres neve GL lett, a befecskendezs vltozatot az Injection helyett TI elnevezs jellte. 1971-ben megjelent az els - XD 90 kddal jellt - dzelmotor is a knlatban. A 2112 cm3-es gzolajos 65 lert prselt ki magbl 4500-as fordulatszmon. Hasonlan fontos jdonsgot jelentett a kombi megjelense, amely igavonnak kszlt: a szedn fggetlen felfggesztse helyett merev tengely kerlt htra, s hrom vltozatban lehetett megvsrolni.
1973-ban j alapmodell jelent meg: a fapados L jelzs kivitelbl szmztk a tetablakot, a hts trcsafkek helyre dobfkek kerltek, s a mszerfala is egyszerbb volt a tbbi vltozatnl. A benzinesek kzl csak az 1796 kbcentis karburtoros blokkal lehetett megvsrolni, majd megjelent a palettn az XD 4.88 jel, 1948 cm3-es dzelmotor is, ezzel szintn rendelhet volt az j alapmodell, amely ez esetben az LD jelzst kapta.
A soros mdosts 1975-ben kvetkezett: H4-es fnyszrk s sllyesztett kilincsek nveltk az 504-es knyelmt, s eljtt a kormnyvlts ideje: az L kivtelvel j voln kerlt a kocsiba. Hogy az L vltozat vsrli se bslakodjanak, a kardnalagtra kltztt a vltkar, de csak a benzinesnl.

1978-ban kezddtt az 504-es hattydala: fekete manyag mszerfalat kapott az alapmodell, amelynek nevbl eltnt az L jelzs. 1979-ben megjelent az utdmodell, az 505-s, s ezzel prhuzamosan egy sznezett vegekkel, knnyfm kerktrcsval, metlfnyezssel feldobott, "Last Edition" fantzianev limitlt szrival kifutott a TI verzi. 1982-ben lelltottk az exportot, majd 1983 augusztusban az eurpai gyrtst is.
A Peugeot dl-amerikai s afrikai gyregysgeiben mg majd kt vtizeden keresztl ksztettk a modellt az ottani piacokra, ahol tovbbra is nagy sikere volt a strapabr, elnyhetetlen 504-esnek. A tpus sikert jelzi, hogy csak Franciaorszgban tbb mint 3 milli pldnyt gyrtottak s adtak el belle Eurpa-szerte. Sajnos nem ll rendelkezsre adat arrl, hogy az Argentnban 1999-ig, Nigriban mind a mai napig foly gyrts sorn hny pldny kszlt el, de tny, hogy a francia cg egyik legnagyobb sikertrtnete volt az 504-es.
|